|
swedish review (kjell häglund)
Samspelet är sällsynt vuxet och grund-
lagt av trummisen Bengt Lagerberg, som varierar anslag och
tempo mera likt en jazzbatterist
än den i neoindiebanden numera
så obligatoriska Keith Moonsemaforisten.
The Cardigans engagemang
och hängivenhet märks inte
minst i deras imponerande kunskaper, både i fråga om tekniska
färdigheter och påläst popkäns-
la. Jag har aldrig förstått varför
grupper som säger att de aldrig
repar och aldrig Iyssnar på skivor och aldrig prövar något ovän-
tat i ord eller ton möts av respekt
för att de "har distans", medan
band som övar, lyssnar, lär och
nöter tillsammans anklagas för
popnördism. Visst har Cardigans ett huvudsakligt apollo-
niskt drag, men deras anspråk är
allt annat än måttfulla.
De är förtjusta i att spela tillsammans,
förtjusta över sin egen potential,
och de prövar hur högt den kan
nå, men mest av allt är de förtjusta i livet och det är det som hörs.
Jag tycker inte att något svenskt
band uppträder så vågat och
självsäkert som The Cardigans
just nu: detta är att kasta sig ut
utan skyddsnät, detta är en verklig tillämpning av begreppet
"open up and bleed". Det är
Lars Demian och Eva Dahlgren,
Lemonheads och Nick Cave,
som är popnördarna.
Det kan inte Wi mycket mer
hjärta, hjärna och hudberöring
än på denna extremt sympatiska
debut från den yngsta svenska
popgenerationens mest begåvade
grupp på åratal.
8/10
|
...press...
|
|