|
swedish review (kjell häglund)
Det dröjer bara några
minuter av första lyssningen innan jag hör sångerskan
sjunga "Black Lecture Day", och
jag bestämmer mig för att pluggispopen fatt sin största stund på
jorden. Sedan upptäcker jag visserligen att låten bara heter
"Black Letter Day", och att
texten är platt, men samtidigt
gör en solojazzgitarr en avväpnande tvåfotsdribbling rakt in i
arret, mellan trumvispar, xylofon och en allerstädes härvar-
ande flöjt, varpå basen bröstar
sig lika djupt som i Saint Etiennes "Mario's Cafe"...
Fenomenet är genomgående
på hela skivan: Cardigans texter
har sina svagheter men musiken
ger mig inte en chans att tvivla
och klaga. Jag kan bara skaka på
huvudet och fnittra till, ty något
så bra svenskt har jag inte hört
sedan de första chockerna från
Eggstone och Komeda.
Jag vet inte vad som är mest
sensationellt - mångfalden av
mogna melodier, arrangemangen som vibrerar av uppfinningsrikedom, eller lyhördheten
mellan de unga musikerna. Förmodligen är det kombinationen
av dessa kvaliteter som får The
Cardigans att framstå som ett
fullkomligt unikum, trots skarpa
spår från influenserna: i synnerhet Saint Etienne, men också
Stina Nordenstam (sångerskan
Nina Persson lånar inte bara
visksången därifran, utan även
en i sammanhanget visserligen
malplacerad, men ändå riktigt
trivsam Manhattan-accent) samt
en hel del Burt Bacharach och
allmän jazzbildning, särskilt i
taktskiftena och det udda,
inkännade bleckblåset.
...continue...
|
...press...
|
|